Kategorier
Skole

Lærernes talerør

Alle har en holdning til folkeskolen, og lærerne står tit for skud, når opgaver ikke løses tilfredsstillende. Men knap så ofte hænder det, at lærerne spørges om råd når udfordringerne melder sig.

Jeg vil gerne være lærernes talerør i kommunalbestyrelsen, fordi jeg oplever, at lærerne i vores kommune mangler at blive taget med på råd, når skolepolitiske beslutninger skal tages. Jeg har været lærer i 18 år, og jeg oplever at kravene til lærergerningen har været stødt stigende. Kerneopgaverne i lærerfaget er undervisning og socialisering af børnene. Dertil kommer, at det er skolen der skal tage sig af undervisning i demokrati, ligestilling og de 17 Verdensmål. Så er der trafiksikkerhed, mobning på nettet, den gode dialog på de sociale medier. Der er også klimaudfordringerne og bæredygtig handel, kønsidentitet og racisme. Alle de emner, der bliver italesat i vores tid, som vi har brug for at ansvarsplacere, uddelegeres til folkeskolen. Dermed bliver lærerne ansvarlige for alt hvad der i vores samfund handler om opdragelse og undervisning i god moral og etik.

Alle ønsker, at børn lærer en masse fagligt, og bliver kritiske og demokratiske borgere. At de anerkendes af deres lærere, får gode venskaber i deres klasse og trives i deres hverdag. Derfor er det vigtigt, at vi har glade og dygtige lærere i Roskilde Kommune. Hvis læreren trives, gør børnene det med stor sandsynlighed også.

Jeg vil gerne arbejde for bedre fysiske rammer på vores skoler. Der skal være ordentlige forhold for børn og lærere, både inde og ude. Når skolepolitiske beslutninger skal tages, skal lærerne have mulighed for at blive hørt, f.eks. gennem skolebestyrelserne, som har en lærerrepræsentant.

Der skal være gode arbejdsvilkår for lærerne, som skal afspejle sig i høj trivsel på skolerne. Lærerne skal jævnligt tilbydes efteruddannelse i såvel faglige, som pædagogiske emner. Timerammen på undervisningslektionerne bør være proportionelt med forventningerne til lærerne. Desuden skal der udarbejdes en børne- og skolepolitik, som er realistisk, og afstemt med virkeligheden for fritidsinstitutioner og skoler.